Małżeństwo
Związek mężczyzny i kobiety, który został podniesiony przez Chrystusa do godności sakramentu. Aby zaistniało, wymagana jest wyrażona publicznie zgoda obu stron, w obecności świadka urzędowego – kapłana – który błogosławi ten związek. Tego sakramentu udzielają sobie sami narzeczeni, którzy pragną zawrzeć jedno, nierozerwalne małżeństwo (z jedną osobą, na całe życie).
INFORMACJE PRAKTYCZNE
Nauki przedmałżeńskie
Zapisy przez stronę przednamimalzenstwo.pl. Kurs odbywa się zasadniczo na probostwie.W koszty kursu wchodzą materiały, kawa/herbata a w weekend posiłki. Dlatego prosimy o ofiarę (od pary) o wysokości 190 zł (weekendowy) oraz 90 zł 6-tygodniowy. W razie trudności podejdziemy indywidualnie do tematu.
Poradnia życia rodzinnego
Odwiedź stronę: www.rodzina.archidiecezjakatowicka.pl
Protokół przedślubny
Do jego spisania narzeczeni przynoszą:
– ŚWIADECTWO CHRZTU ŚWIĘTEGO z adnotacją o bierzmowaniu i stanie wolnym. Świadectwo to jest ważne sześć miesięcy od chwili wystawienia,
– DOWODY OSOBISTE,
– ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KATECHIZACJI na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej;
Proszę nie przynosić świadectwa szkolnego tylko świadectwo ukończenia katechizacji, które wystawiał na zakończenie szkoły katecheta. Każdy katecheta takie świadectwo lub dyplom wystawia.
– DOKUMENT KONKORDATOWY z Urzędu Stanu Cywilnego. Dokument ten ma datę ważności – sześć miesięcy od dnia wystawienia,
– Jeżeli narzeczeni są już związani cywilnie, należy przedstawić AKT MAŁŻEŃSTWA z USC.
Na spisanie protokołu narzeczeni umawiają się osobiście z księdzem Proboszczem co najmniej na 6 miesięcy przed planowanym ślubem. Narzeczeni załatwiają wszystkie formalności sami, a nie przez osoby trzecie (rodziców, rodzeństwo).
Po rozwodzie
Zapewne nieraz zadajecie sobie pytanie o stosunek Kościoła do osób po rozwodzie. Mamy świadomość, że jest to delikatna sprawa, o której nie raz wstydzicie się porozmawiać. Jako duszpasterze chcielibyśmy podejść do każdej sytuacji indywidualnie i przede wszystkim Was nie oceniać. Nie da się kogoś wstawić w sztywne ramy i zaszufladkować, dlatego poniżej chcemy Wam przedstawić nauczanie Kościoła w tej kwestii.
NIEROZERWALNOŚĆ MAŁŻEŃSTWA W PIŚMIE ŚW.
«Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem». Rdz 2, 24
«Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę? I rzekł [Jezus]: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela» Mt 19, 4-6
«Każdy, kto oddala swoją żonę, a bierze inną, popełnia cudzołóstwo; i kto oddaloną przez męża bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo» Łk 16, 18
«Czyż nie jest wam wiadomo, bracia – mówię przecież do tych, co Prawo znają – że Prawo ma moc nad człowiekiem, dopóki on żyje? Podobnie też i kobieta zamężna, na mocy Prawa, związana jest ze swoim mężem, jak długo on żyje. Gdy jednak mąż umrze, traci nad nią moc prawo męża. Dlatego to uchodzić będzie za cudzołożną, jeśli za życia swego męża współżyje z innym mężczyzną. Jeśli jednak umrze jej mąż, wolna jest od tego prawa, tak iż nie jest cudzołożną, współżyjąc z innym mężczyzną». Rz 7, 1-3
«Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem. Tajemnica to wielka, a ja mówię: w odniesieniu do Chrystusa i do Kościoła. W końcu więc niechaj także każdy z was tak miłuje swą żonę jak siebie samego! A żona niechaj się odnosi ze czcią do swojego męża! » Ef 5, 32
KODEKS PRAWA KANONICZNEGO
WĘZEŁ MAŁŻEŃSKI
W Kodeksie Prawa Kanonicznego nie ma stwierdzenia: rozwód, tylko pojawia się pojęcie nieważności małżeństwa. Rozwód odnosi się do małżeństwa cywilnego. W prawie cywilnym, jeżeli nastąpił rozwód, to małżeństwo przestaje istnieć w momencie rozwodu. W prawie kościelnym nieważność małżeństwa oznacza, że małżeństwo sakramentalne nigdy nie zaistniało (było nieważnie zawarte). Dlatego w kościele istnieje proces o stwierdzenie nieważności. Gdyby ktoś miał wątpliwość co do ważności swojego małżeństwa prosimy o kontakt z duszpasterzami (patrz kanony 1055; 1056; 1083-1104). Taki proces przeprowadza sąd biskupi. Gdy on orzecze nieważność zawartego wcześniej małżeństwa w kościele, wówczas taka osoba może zawrzeć związek sakramentalny.
Poniżej zamieszczamy link do kanonów dotyczących małżeństwa:
Kodeks Prawa Kanonicznego: Małżeństwo
ŚW. JAN PAWEŁ II
Na podstawie Adhortacji Apostolskiej Familiaris Consortio (od pkt 81)
Adhortacja Apostolska Familiaris Consortio
Rożne sytuacje i stanowisko Kościoła:
1.Wolne związki
Istnieją bez żadnej uznanej publicznie więzi instytucjonalnej, ani cywilnej, ani religijnej. Zdarza się, że niekiedy ta sytuacja jest niemal wymuszona przez trudne sytuacje ekonomiczne, kulturowe i religijne. Są i tacy, którzy pogardzają, kontestują i odrzucają instytucję rodziny albo też wyłącznie poszukują przyjemności. Czasem jest to zupełna nieświadomość, krańcowe ubóstwo lub niedojrzałość psychiczna.
Ważne jest poznanie i oddzielnie takich sytuacji oraz ich przyczyn. Potrzebne jest również taktowne rozmawianie – z szacunkiem, ażeby przez cierpliwe oświecanie i pełne miłości upominanie oraz chrześcijańskie świadectwo, ułatwić im drogę do uregulowania sytuacji.
2. Katolicy złączeni tylko ślubem cywilnym
Chociaż osoby te trzeba traktować z wielką miłością i zainteresować je życiem wspólnot kościelnych, to jednak, niestety pasterze Kościoła nie mogą ich dopuścić do sakramentów. Papież Franciszek dodaje, że niekiedy związek cywilny jest drogą, etapem do małżeństwa sakramentalnego. Potwierdza to praktyka duszpasterska
3. Żyjący w separacji i rozwiedzeni, którzy nie zawarli nowego związku
Wspólnota kościelna powinna w szczególny sposób wspomagać okazywać im szacunek, solidarność, zrozumienie, a także pomóc im w praktykowaniu przebaczenia, wymaganego przez miłość chrześcijańską oraz pomóc utrzymać gotowość do ewentualnego podjęcia na nowo poprzedniego życia małżeńskiego.
Nie należy tu czynić żadnych trudności w dopuszczeniu do sakramentów.
4. Rozwiedzeni, którzy zawarli nowy związek
Duszpasterze mają obowiązek rozeznania sytuacji. Zachodzi bowiem różnica pomiędzy tymi, którzy
• szczerze usiłowali ocalić pierwsze małżeństwo i zostali całkiem niesprawiedliwie porzuceni
• z własnej, ciężkiej winy zniszczyli ważne kanonicznie małżeństwo.
• zawarli nowy związek, ze względu na wychowanie dzieci, często w sumieniu subiektywnie pewni, że poprzednie małżeństwo, zniszczone w sposób nieodwracalny, nigdy nie było ważne.
Papież wzywa gorąco pasterzy i całą wspólnotę wiernych do okazania pomocy rozwiedzionym, do podejmowania z troskliwą miłością starań o to, by nie czuli się oni odłączeni od Kościoła. Mogą, a nawet powinni, jako ochrzczeni uczestniczyć w życiu Kościoła. Niech będą zachęcani do:
• słuchania Słowa Bożego,
• uczęszczania na Mszę świętą,
• wytrwania w modlitwie,
• pomnażania dzieł miłości
• inicjatyw wspólnoty na rzecz sprawiedliwości,
• wychowywania dzieci w wierze chrześcijańskiej,
• pielęgnowania ducha i czynów pokutnych, ażeby wypraszali sobie u Boga łaskę.
Kościół jednak na nowo potwierdza swoją praktykę, opartą na Piśmie Świętym, niedopuszczania do komunii eucharystycznej rozwiedzionych, którzy zawarli ponowny związek małżeński.
Dopuszczenie ich do Eucharystii wprowadzałoby wiernych w błąd lub powodowałoby zamęt co do nauki Kościoła o nierozerwalności małżeństwa.
Kościół dysponuje solidną refleksją na temat uwarunkowań i okoliczności łagodzących. Dlatego nie można już powiedzieć, że wszyscy, którzy są w sytuacji tak zwanej »nieregularnej«, żyją w stanie grzechu śmiertelnego, pozbawieni łaski uświęcającej (por. papież Franciszek Amoris Laetitia 301 i 305). Więcej w artykule ks. Z. Brzezinki
Kościół z ufnością wierzy, że nawet ci, którzy oddalili się od przykazania pańskiego i do tej pory żyją w takim stanie, mogą otrzymać od Boga łaskę nawrócenia i zbawienia, jeżeli wytrwają w modlitwie, pokucie i miłości.
Pojawiają się wśród wiernych pary żyjące wiele lat w związku cywilnym lub bez niego. Niekiedy przez poczucie wstydu i lęk przed opinią (tzw. „co ludzie powiedzą”), nie zawierają związku sakramentalnego, chociaż tego pragną i nie mają żadnych przeszkód wynikających z prawa kościelnego. Jest możliwość, aby zawrzeć małżeństwo sakramentalne dyskretnie. To znaczy, że nie będziemy tego faktu publikowali w intencjach, stronie parafii, biuletynie itp. Można wtedy uzyskać zwolnienie z zapowiedzi, a samą liturgię sakramentu małżeństwa można sprawować po jakiejś Mszy wieczornej (lub o innej porze) przy zamkniętych drzwiach kościoła. Natomiast, gdy osoby są już w podeszłym wieku lub są ku temu uzasadnione przyczyny, można zawrzeć tylko ślub kościelny bez sutków cywilno-prawnych.
Mamy świadomość, że powyższy tekst jest zaproszeniem do refleksji i nie wyczerpuje wszystkich przypadków. Jako duszpasterze jesteśmy otwarci na wszelkie pytania i wątpliwości zadawane przez Was. Zapraszamy do rozmowy z nami oraz kontaktu przez maila lub fanpage na Fecebook’u.